Een elektrische auto stoot geen CO2 uit. Dit zorgt voor een verbetering van de luchtkwaliteit. Daarnaast is de auto veel stiller en hebben elektrische auto’s vrijwel geen onderhoud nodig. Een elektrische auto heeft een lithium-ionbatterij. Deze batterijen zijn voor 95% recyclebaar.

De Mobility Service Provider (MSP) verkoopt mobiliteitsproducten en -diensten. Bijvoorbeeld een abonnement voor het opladen van je auto, de bijbehorende laadpas en/of de app en de betaling van jouw laadsessies.

De markt van elektrisch vervoer bestaat uit verschillende partijen. 1 van die partijen is de Charge Point Operator (CPO). De CPO zorgt voor de levering van de oplaadpunten, de installatie en het onderhoud van de laadpunten en bijvoorbeeld de ondersteuning bij een storing. Orange Charging is een CPO.

De snelheid van laden is afhankelijk van veel verschillende factoren

TYPE LADER: De laadsnelheid wordt uitgedrukt in 'kW' en is onder andere afhankelijk van de capaciteit van het type lader en de beschikbare aansluiting op het stroomnet.

VOERTUIG: De laadsnelheid wordt ook bepaald door het voertuig en is van meerdere factoren afhankelijk. Bij regulier laden is capaciteit van de omvormer of “on board charger” van invloed. Daarnaast is de laadsnelheid afhankelijk van hoe vol de batterij is. Dit komt omdat een batterij langzamer opgeladen wordt als deze vol raakt. Snelladen heeft vaak boven de 80 a 90% van de batterijcapaciteit niet zo veel zin meer omdat het laden steeds langzamer gaat.

OMSTANDIGHEDEN: Ook andere omstandigheden, zoals de temperatuur van de batterij, kunnen van invloed zijn op de laadsnelheid. Een batterij werkt optimaal als de temperatuur niet te hoog en niet te laag is. In de praktijk is dit vaak tussen de 20 en 30 graden. In de winter kan een batterij erg koud worden. Hierdoor kan het zijn dat het laden aanzienlijk langzamer gaat. Andersom kan een batterij op een zomerse dag juist erg warm worden en ook dan kan het laden langzamer verlopen.

Moderne elektrische voertuigen zijn met een reguliere laadpaal verbonden via een laadkabel met een type 2-stekker. De laadkabel wordt door de e-rijder meegebracht. Raadpleeg de handleiding van jouw auto voor de juiste kabel. Om een snellader te gebruiken, heb je een Combo2- of CHAdeMO-aansluiting op je elektrische auto nodig. De laadpalen van Orange Charging zijn compatibel met (nagenoeg) alle elektrische auto’s.

Er zijn twee manieren om een elektrische auto op te laden: regulier opladen en snelladen. Iedere EV kan opgeladen worden aan een regulier laadpunt. Deze laadpunten staan op bestemmingen waar vaak langere tijd verbleven wordt. Denk hierbij aan thuis, op het werk, openbare parkeerplaatsen en locaties als restaurants en hotels. De laadpunten leveren meestal een vermogen tussen 3,7 en 22 kilowatt (kW).

Snelladers hebben een veel groter vermogen en staan vaak langs snelwegen en andere hoofdwegen. De laadvermogens bij snelladen liggen meestal tussen 50 en 180 kW.

Het aantal kilometers dat je op een volle acculading kan rijden is per voertuig verschillend en hangt in grote mate af van je rijstijl. De laatste voertuigen die op de markt zijn gebracht hebben over het algemeen een werkelijke range van 200 tot 400km. Bij snelle acceleratie en hogere snelheden wordt meer stroom verbruikt dan bij een ontspannen rijstijl. Het kan zijn dat je jouw elektrische auto tijdens de reis op een oplaadpunt moet opladen. Via het navigatiesysteem in je auto zal je snel een oplaadpunt vinden.

 

Laden kan op veel plaatsen. thuis, op het werk of in het openbaar. In Nederland en omringende landen zijn al veel laadpalen beschikbaar en door de toenemende vraag komen er komen elke dag meer bij. Er zijn verschillende apps beschikbaar om een openbaar oplaadpunt te vinden zoals bijvoorbeeld Chargemap.